=

איך להבליט את ההצלחות שלך?ללמוד מנתניהו ולפיד שיווק עצמי

צפו כיצד נתניהו ולפיד לא נותנים לתוצאות האמת לבלבל אותם. נאומי ליל הבחירות של נתניהו ולפיד מדגימים איך אפשר לייצר תודעה של ניצחון והישג גם כשכלל לא בטוח שניצחת. איך הם עושים זאת ומה כל אחד מאיתנו יכול ללמוד מזה? קוה שפרן, יוצר הספר והקורס: ‘סודות נתניהו‘ מציג כיצד שיטות רטוריות פשוטות (ומתוחכמות) משרתים את ראשי המפלגות על מנת לטעון להישג גדול בקלפי.

גדעון סער – פעם הוא נתפס כמועמד מוביל לראשות הממשלה ואפילו היה מי שהאמין שהוא יעמוד בראשות המפלגה הגדולה בישראל. לא פחות. אבל כמעט כל המנדטים שניבאו הסקרים לגדעון סער התפוגגו והתאיידו לאורך מערכת הבחירות עד שבליל פרסום התוצאות כמעט ולא נותר דבר. אז מה אומרים בנאום “הניצחון”? אל דאגה. בניגוד למספר המנדטים, מילים הן משהו גמיש ואפשר באמצעותן להציג גם כישלון כהישג יחסי.

בנאום ליל המדגמים גדעון סער השתמש בשיטה רטורית פשוטה. ייצור השוואה למי שנוח להשוות אליו: “אנחנו המפלגה החדשה היחידה שנכנסה לכנסת”. כלומר במקום להשוות את עצמו לנתניהו ולפיד כפי שעשה לאורך כל הקמפיין גדעון סער מבליט את ההישג ביחס למפלגות שהתמודדו בפעם הראשונה. זה גם מאפשר לו להציג תואר ייחודי: “המפלגה החדשה היחידה”. כך באמצעות יחסיות פשוטה גדעון סער מציג את הצד החיובי ומקהה במעט את תחושת הכישלון. התעלול הרטורי הזה הוא בדיוק מה שמשמש את יאיר לפיד ובנימין נתניהו בנאומי הניצחון שלהם שנישאים בשעה שכלל לא ברור מי ניצח.

המכונית הנמכרת בקטגוריה. מי קובע את הקטגוריה?-אתה!

את אותו עיקרון אנחנו פוגשים בפרסומות שמבטיחות לנו למשל אודות מכונית כזו או אחרת שהיא: “הנמכרת ביותר בקטגוריה שלה”. אבל מה הקטגוריה שבה היא מתחרה? מי קבע את הקטגוריה? ומה אם התחרות הייתה בקרב משתתפים נוספים? הצלחה והשיגים זה עניין יחסי וממחיש זאת הביטוי “בארץ העיוורים שטום העין הוא מלך”   

כמו האיש בעל העין האחת בממלכת העיוורים – כך בדיוק הפוליטיקאים מציגים את עצמם כמנצחים. הם עשו זאת עוד מיד לאחר המדגמים גם כשתוצאות האמת עוד לא היו ידועות. כדאי גם לך להשתמש בשיטה. כספינולוגים מדופלמים ביבי ולפיד ממסגרים ניצחון דרך יחסיות. לפיד בוחר להשוות את עצמו למפלגות שאחריו בתור הפוליטי: ‘אנחנו כפול מהבאים אחרינו’ ובנימין נתניהו משווה את עצמו למי שאחריו ‘אנחנו בקידומת 3 והם בקידומת 1’.

הכל יחסי - כך תמיד אפשר לשווק את ההצלחות שלך. צפו:

הניסיון לקבע נרטיב של הצלחה מורכב מהרבה ספינים קטנים ובחירת מילים דקדקנית. הנה כמה מהשטיקים והטריקים המילוליים שבהם השתמשו ראשי המפלגות בליל הבחירות. צפו בסרטון הדרכה קצר שכולל דוגמאות מהנאומים וטיפים מעשיים: 

איך להציג כישלון? אפשר פשוט להתעלם ממנו

אז מה השיטות של ביבי ולפיד שיתאימו לך?| למשל לתת לעצמך תואר: ‘המפלגה הגדולה בגוש’, או ‘המפלגה הגדולה בישראל’. או שיטה אחרת: להשוות לעבר ‘גדלנו מהמקום הרביעי למקום השני’ (לפיד), ‘עשרות שנים שלא היה כזה פער’ (נתניהו). עוד אופציה: לשחק במספרים. פשוט להביא את הנתון שבדיוק מתאים לך ולא נתון אחר. 

שיטה נוספת היא כמובן להגיד שיכול היה להיות הרבה יותר גרוע. גדעון סער מציג זאת באמצעות האמירה שאם לא הייתה את המפלגה שלו אז לנתניהו היה בקלות ממשלה. לפיד מבליט את העובדה ש’בזכותו’ כל המפלגות בגוש עברו את אחוז החסימה שזה כמובן בניגוד גמור למאמציו בקמפיין להקטין אותן.

אפשר גם לתת הכרזות כלליות שנותנות תחושת ניצחון גם כשאין ניצחון. למשל נפתלי בנט שמיהר להכריז בתום המדגמים: ‘מה שהיה הוא לא מה שיהיה”. זה משפט נהדר שנותן תחושה של ניצחון וכאילו הישג אדיר ללשון המאזניים הפוליטית ששמה ‘ימינה’. המשפט הזה גם עוזר להשכיח את העובדה שבתחילת הקמפיין היו לבנט יותר מ20 מנדטים והוא איבד את מרביתם לאורך הדרך.

איך להציג את עצמך כמוצלח ומוביל בתחומך? הנה טיפים:

הרבה מאד אנשים מוצאים את עצמם בדילמה כשהם רוצים להציג את עצמם ואת עבודתם וחשוב להם שיכירו בהצלחה שלהם. זה קורה כשעובדים מציגים למנהל, בראיון עבודה, בדיון חשוב, בהרצאה לקולגת, או בשיחת מכירה. איך אפשר ונכון לתאר את ההצלחה? איך לגרום לזה שיכירו בהצלחה שלנו?

בניגוד למה שאפשר לחשוב נתונים אף פעם לא מדברים בעד עצמם. מספרים זה עניין ‘גמיש’. הדרך שבה מציגים אותם היא החשובה. מהשיטות של הפוליטיקאים כל אחד יכול ללמוד. זה לא אומר בהכרח לשקר, זה כן אומר שצריך לדעת לשווק ושכדאי לשלוט באומנות הרטוריקה והפרזנטציה.

אז איזו שיטות רטוריות עשויות לסייע לך להציג הצלחה בקריירה ובחיים? למשל השוואה למי שעשה פחות, השוואה למצב שהיה לפני שנה, הצגת אלטרנטיביות גרועות שיכלו להתממש, הבלטת ההתקדמות שכן נעשתה, מציאת הנתון הרלוונטי שממחיש את ההצלחה. למעשה אם תשווה את עצמך באופן חכם, תמיד תוכל לצאת מנצח.

שיטות נוספות למיתוג אישי כדאי לקרוא אצלנו בחשיפה ראשונה ובלעדית של קורות החיים של נתניהו אותם הוא כתב בגיל 30 ושם מיצב עצמו כמדינאי לראשונה.  טיפים רבים נוספים שיעזרו לך להציג עצמך, רטוריקה שפת גוף ודיבור בפני קהל ומצלמה – מחכים לך עכשיו בקורס “סודות נתניהו ומנהיגי העולם”. 

מצאת עניין וערך במאמר? יש לך הזדמנות לשתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

אם הגעת עד לכאן מגיע לך קוד הנחה לרכישת הקורס.

קוד הנחה מיוחד רק לקוראי הביבי- בלוג. צרו קשר לקבלת הקופון.

גלילה למעלה

התחברות לאתר

התחברות לאתר

דילוג לתוכן